A világ legnagyobb bolthálózata, amiről csak hiszik, hogy amerikai

A világ legnagyobb bolthálózata, amiről csak hiszik, hogy amerikai

Malajzia, Kuala Lumpur

Lehet, hogy odakint éppen több tízezer ember fuldoklik a mopedekből összetorlódott reggeli gigadugóban, esetleg fél tucat tehén szarik semmivel sem törődve a forgalmas kereszteződésben, netalántán bandába verődött, rühes veszett kutyák rohannak le békésen meditáló buddhista szerzeteseket, odabent akkor is 18 fokra temperálták a hőmérsékletet, csillog a padló és halkan susog az unikornis színű jégkását készítő gép. A 7-Eleven egy sóhajnyi Amerika Ázsiában: az egyetlen bacilusmentes hely Indiában, vagy mondjuk az egyetlen hely ahol jó eséllyel anélkül meg tudsz fordulni a Hong Kong-i metróban, hogy véletlenül gyomorszájon könyökölnél valakit. Nekem a 7 Eleven az a  talpalatnyi nyugat, ahol vehetek egy nagy, légkondicionált levegőt, meg import kólát, mielőtt lemerülnék megint a night market forgatagába.

Az egészben az a legmegdöbbentőbb, hogy ugyan egész Ázsiában a 7-Eleven, ez a sarki éjjel-nappali kisközért jelképezi Amerikát, sokkal inkább mint a McDonald’s vagy mondjuk a Starbucks, a 7-Eleven még csak nem is amerikai. Hanem Japán.

snapseed_16.jpg

De hogyan lett a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca egy japán cégből? Hát hogy felvásárolt egy amerikait. Ha kezdünk kicsit belezavarodni, akkor egy kicsit lépjünk hátra, olvassunk el egy haikut, és elmesélem, miért rajong egész Ázsia a 7-elevenért.

reggeli tea 
krizantémvirágok közt 
békés szerzetes

- Szól az ősi japán haiku, de lehet, hogy jobb lenne az egészet átírni filteres amerikai kávéra. Mert hiába Japán a teakultúra egyik szülőföldje, hiába isznak a szigetországban zöld teát több ezer éve, már nem ez a legnépszerűbb forró ital az országban.

Nem, nem is a Starbucks nyomta le a zöld teát, nincs semmi eszpresszó, meg szójatejes grande latte. Egyszerűen a 7-Eleven áruházlánc béna amerikai kávéja lett a legnépszerűbb ital Japánban. 2013—ban több mint egymilliárd pohárral adtak el a vizes, fekete löttyből, ami éppen olyan rossz, mint az a kávé, amit a hollywoodi road movie-kban szolgálnak fel az országúti büfékben.

A legújabb felmérések szerint 1990 és 2012 között a japánok kávéfogyasztása megduplázódott, és így már évi 257 ezer tonna kávét isznak meg. Eközben a zöld tea eladások 3 százalékkal visszaestek, vagyis már közel sem olyan népszerűek az ősi teaszertartások, mint régebben.

És hogy miért az Ázsiában és Amerikában népszerű áruházlánc, a 7-Eleven kávéja? Egyrészt mert ott lehet kapni késő éjjel és kora reggel is gyorsan, automatából, vagy éppen melegítő kannából kávét, másrészt Japánban még mindig a 7-Eleven jelképezi kicsit Amerikát.

Amerikaiból japán

A 7-Eleven a világ legnagyobb kiskereskedelmi áruházlánca, még a Tesconál is nagyobb, sőt még a CBA sem ér fel hozzá. Több mint 45 ezer boltjuk van világszerte Svédországtól Amerikán át Japánig. A 7-Eleven koncepciója olyan, mintha egy benzinkút shopját, egy éjjel-nappalit és egy kávézót összeraknánk egybe: mindent megvehetsz, amire nagyon szükséged van, és még ehetsz is mellé valamit.

A 7-Elevent 1927-ben alapította Dallasban Joe C. Thompson, aki addig egy jégkereskedelemmel foglalkozó cégnél dolgozott. Az ötlete nagyon egyszerű volt: mivel a jeget akkoriban nehéz volt tárolni, és főleg szállítani, ezért sok lerakatra volt szükség, és ha már amúgy is sok lerakatot tartottak fent, ott elkezdtek tojást és friss zöldséget árulni. Mindent, aminek jót tett, ha jégen tárolják.

A 7-Eleven a  nyolcvanas évekig foglalkozott jégkereskedéssel is, és közben szívós munkával kiépítették a világ legnagyobb áruházláncát. Aztán szépen csendben csődbe mentek volna, ha a japán franchise-t 1973-ban megvásároló Ito-Yokado nem nyújt segítséget a cégóriásnak.

snapseed_15.jpg

A 7-Eleven Amerikában folyamatosan veszít piacaiból, Japánban viszont rendületlenül növekszik, így nem meglepő, hogy 2005-ben a japán leányvállalat felvásárolta az anyacéget, és azóta tulajdonképpen japán az a bolt, amibe a japánok csak azért járnak, mert azt hiszik, hogy annyira amerikai.

Sőt a kétezres években a 7-Eleven ismét erőre kapott, és már megint a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca: 2018-ban 66 579 boltja volt világszerte Vietnamtól Kínán át Dániáig. Ázsiai menetelésüket jól jellemzi, hogy Makaón 2005-ben jelentek csak meg, mára 45 boltjuk van. Hogy ez miért olyan nagy szám? Hát mert makaó mindössze 26 négyzetkilométer, vagyis 0,6 négyzetkilométerenként van egy 7-Eleven, vagyis szó szerint minden második sarokra jutott egy.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checkout (@szaboze) által megosztott bejegyzés,

A 7-Eleven nagy konkurense Ázsiában a Circle K, ahol az egyik megjelenik, ott nemsokára nyit egy boltot a másik is, tényleg olyan harcban állnak a csapataik, mintha egy fradi-újpest rangadó lenne, vagy legalábbis egy Starbucks kontra Costa piaci terjeszkedés.

A Circle K nem egy kínai koppintás, hanem szintén amerikai volt az alapító. Sőt micsoda véletlen, 1990-ben a Circle K is csődbe ment, és őket is egy külföldi cég vásárolta fel: nekik még akkora szerencséjük sem volt, mint a 7-Elevennek a japánokkal, a Circle K tulajdonosa ugyanis egy kanadai olajcég, akik úgy gondolták, hogy jól jön pár bolt, ha már annyi benzinkutat üzemeltetnek.

 Ha szükséged van pár utazási információra a hátizsákos hippistoppoláson túl, de a richkids típusú magángépes körutazásokon még innen, na akkor mentsd el ezt a blogot, like-old a Facebook-oldalunk, ha pedig egzotikus képeket és videókat néznél télvíz idején Baliról vagy Új-Zélandról, akkor kövess be Instagramon!

A bejegyzés trackback címe:

https://checkout.blog.hu/api/trackback/id/tr8214559080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása