Mennyit ér meg, hogy ne menjen rá a családi házad a nyaralásra?

snapseed_18.jpgAz Egyesült Államokban 1800 dollárt kérnek egyetlen nap után, amit az intenzív osztályon töltünk, és ebben még nincsenek benne a diagnosztikai vizsgálatok, például az ultrahang, az mr, vagy a röntgen költségei. 25 ezer dollárt, azaz körülbelül 7 millió forintot kérnek egy szilánkos kéztörés kezeléséért Tokióban, ha nincs biztosításod. De hogy legyen egy ennél sokkal durvább példa is: a súlyos, szövődményekkel is járó tüdőgyulladás kórházi kezelésének számlája Amerikában elérheti a 800 ezer dollárt, ami akárhogy is nézzük, több mint 220 millió forint.

De tévedés, hogy csak a fejlett kapitalista országokban drága az orvosi ellátás, a minőség még ennél is drágább a fejlődő országokban, és ki spórolna a minőségen, ha az élete a tét. A malária kezelése nyolc napos kórházi ellátással együtt több mint 8 ezer dollárba kerül Kenyában, míg egy motorbaleset utáni kórházi kezelés átlagos költsége 5500 dollár a drágának éppen nem nevezhető Vietnamban.

Azt meséltem már, hogy egyszer megkarmolt egy majom Balin? És azt, hogy utána Magyarországon ingyen kaptam veszettség elleni oltást (Na jó, volt némi magyaros kavarodás is azért)? És azt említettem, hogy ha ezt Indonéziában kellett volna elintézni, akkor az oltásokért 2 ezer dollárt, vagyis több mint félmillió forintot kellett volna fizetnem?

A lényeg: soha sehova és semmikor ne induljunk el megfelelő utasbiztosítás nélkül, mert tényleg nagyon meg lehet szívni, egy autóbalesetre rámehet a házunk is. És akkor hol lábadozunk majd?

A harminc napnál nem hosszabb utazások esetében elég egyszerű a helyzet: ha Európába megyünk, elég kiváltani az Európai Egészségbiztosítási Kártyát, ami általában elég, ha nem akarunk extrémsportolni, úgymint síelni, vagy kötél végén lengve fejjel lefelé betonra zuhanni (úgynevezett bungee jumping). A kártyát viszonylag egyszerű kiváltani, ha van Ügyfélkapu hozzáférésünk, akkor neten keresztül is lehet igényelni, már a megfelelő keretprogram letöltésével, és némi szívással, de azért másfél héten belül kipostázzák. A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy a Kártyát csak az állammal társadalombiztosítási szervével szerződött szolgáltató fogadja el, vagyis ha például magánkórházba visznek egy baleset után, akkor sajnos a kártya mit sem ér. Ráadásul azokat a díjakat, vagy például az esetleges önrészt, amit abban az európai országban az ország saját állampolgárainak is meg kell fizetni, mi sem ússzuk meg.

Éppen ezért Európába sem árt a hitelkártyához járó ingyenes utasbiztosítás, főleg mert ingyenesek, meg nem kell fejben tartani minden utazás előtt, hogy akkor utasbiztosítást kell kötni, egyszerűen automatikusan jár, ha külföldön vagyunk.

A hitelkártyához járó utasbiztosításoknál három dologra érdemes odafigyelni, főleg, ha nem Európába, hanem a tengerentúlra utazunk:

• Tényleg jár-e, sok alapszintű kártyához nem csomagolnak utasbiztosítást.
  • Hány napos utazásokat biztosít. Az olcsóbb kártyákhoz általában olyan utasbiztosítás jár, ami legfeljebb 30 napig tartó utazások esetén használható, a drágább kártyák esetében akár az utazás 60. vagy 90. napján is biztosítva vagyunk még.
  • Mekkora összeghatárig fedezi a kórházi ellátás költségeit. Az alapszintű biztosítások gyakran csak 5 millió forintig állják az ilyen jellegű költségeket. Ez pedig még egy japán kéztörésre sem elég. A prémiumkártyák általában 20 millió forintig, vagy annál is magasabb összeghatárig állják a kezelés költségeit. Az UniCredit Platina hitelkártyához csomagolt Allianz utasbiztosítás például az utazások első hatvan napjában bekövetkezett balesetekkel járó kórházi költséget összeghatár nélkül fedezi, sőt már a Gold kártyákhoz is 65 milliós keret jár. Ráadásul ezeket a kártyákat viszonylag egyszerű megrendelni, csak hitelbírálat van, más feltétele, például sok milliónyi forint bankszámlán parkoltatása nincs ezeknek a presztízskártyáknak. Ha nem ilyen kártyánk van is lehet vásárolni kiegészítő biztosítást is a kártyákhoz, hogy magasabb limitünk legyen.
  • Sajnos vannak olyan kártyák, amelyeknél az adott bankkártyával történő vásárlással „aktiválnunk” kell a biztosítást külföldön, ilyenkor nem árt, ha leszállás után gyorsan veszünk egy kávét a reptéren, egyébként nem lesz érvényes a biztosítás.

Ha viszont nincs hitelkártyánk, még mindig van két opció:

• Kérhetünk egy Revolut kártyát, amihez napi 1 euróért (na jó, csak 0,99) köthető utasbiztosítás, ha az utazás nem hosszabb mint hatvan nap. És ezt sem lehet elfelejteni, az app érzékeli, ha külföldön tartózkodunk, és csak ezekre a napokra számítja fel a napidíjat. Sőt ha sokszor utazunk pár napra, érdemes az egész éves biztosítást választani, mert az 30 fontba kerül csak.
  • Esetleg köthetünk külön utasbiztosítást, érdemes körülnézni a legjobb ajánlatokért a Netrisken, bár én általában az Uniont választom, nem mintha kiugróan jó lenne az ajánlata a konkurensekhez képest, de egyrészt nem drága, másrészt szép nagy gombokkal telepakolt, mobilbarát online felülete van, így könnyen tudok a reptér felé, a taxiban ülve is biztosítást kötni úgy igazán lastminute.

Ha hosszabb útra szökünk meg

Hatvan napnál hosszabb utazások esetén két egyszerű ok miatt nem jó általában magyar utasbiztosítást kötni: egyrészt nagyon drágák, másrészt sok biztosító csak hazaérkezés után, a számlák személyes bemutatásakor hajlandó fizetni. Ezért az a legjobb megoldás, ha a hitelkártya biztosítás idejének lejárta utáni időszakra külön utasbiztosítást kötünk, olyat, amit direkt hosszabb utazásokra, hátizsákos utazóknak és egyéb világjáróknak találtak ki. Rengeteg ilyen biztosítási oldalt lehet találni a neten, a fórumok is nagyon sokat ajánlanak, én mégis kettőt emelnék csak ki: nem mintha lenne tapasztalatom a konkrét ügyintézés menetéről, mivel szerencsére még soha nem kellett balesetet vagy betegséget bejelentenem a biztosítónál, de egyrészt ezek a site-ok nagyon jó értékeléseket kaptak, másrészt az ügyfélszolgálatuk gyors és segítőkész volt, amikor chaten a feltételekről érdeklődtem. Harmadrészt mindkét site és brand mögött egy nagy, világméretű és ismert biztosító áll.

• Az én választásom a True Traveller nevű site-ra esett, nem csak azért mert könnyű és átlátható a káresetek bejelentése, akár chaten is azonnal kapcsolatba léphetünk velük, de azért is mert nagyon alaposan személyre szabhatóak a biztosítási csomagjaik és még a legkisebb csomag is 2,5 millió fontig, azaz 900 millió forintig állja a baleseti ellátás költségeit. Ja, és a cég tulajdonképpen az Allianz biztosításait árulja, vagyis egy megbízható és nagy múltú biztosítóval szerződünk. A True Travellerrel ráadásul akkor is szerződhetünk, ha már úton vagyunk, ugyan így kicsivel magasabb a biztosítási összeg, de ilyen lehetőséget nem sok cég kínál a feledékenyeknek vagy felelőtleneknek.
  • A másik kifejezetten hátizsákos utazókra célzó utasbiztosítás, amit érdemes megnézni, az a Campbell Irvine ajánlata, amely az AXA partnere, vagyis szintén egy megbízható biztosító termékeit árulja. A Campbell Irvine minden paraméterében drágább a True Travellernél, de azért mert sokkal szélesebb körű, a poggyászt, a műszaki cikkeket is védő biztosításokat árulnak, amelyek a késések és egyéb előre nem látható kellemetlenségek esetén is rögtön kártérítést fizetnek, illetve segítenek megoldani a problémát. Hogy mást ne mondjunk, fizetik a hazaút, sőt sok esetben a visszautazás költségeit, ha az utazást azért kell megszakítanunk, mert mondjuk váratlanul esküdtnek rendel be minket az igazságszolgáltatás. Vagy beteg lesz valamelyik közeli családtagunk otthon. Ilyesmit a True Traveller csak a magasabb csomagokban kínál.

Ha szükséged van pár utazási információra a hátizsákos hippistoppoláson túl, de a richkids típusú magángépes körutazásokon még innen, na akkor mentsd el ezt a blogot, like-old a Facebook-oldalunk, ha pedig egzotikus képeket és videókat néznél télvíz idején Baliról vagy Új-Zélandról, akkor kövess be Instagramon!

Hitelkártya THM  Utasbiztosítás Várótermek
Unicredit Gold 37,99% 65 millió forint, 60 napig
Unicredit Platina 37,94% Korlátlanul, 60 napigig A ferihegyi és bécsi váróba
Revolut nem hitelkártya 15 millió angol fontig, 60 napig Hamarosan

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.